Thumbnail Image001 Thumbnail Image001

Kite gör unik spelning på Kungliga Operan i höst!

Den 22 november spelar Kite på Kungliga Operans stora scen. Den svenska duon har sedan starten för elva år sedan trollbundit publiken med sin elektroniska pop, hyllats av kritiker och turnerat i USA, Europa och Asien. Bandet skriver både drömska hymner som "Wishful summer night" och pumpande danslåtar som "Jonny Boy", den senare hörs i filmen "And then we danced", Sveriges Oscarsbidrag 2019.

Konserten på Kungliga Operan – där också musiker ur Kungliga Hovkapellet medverkar – blir det mest spektakulära Kite gjort sedan de omtalade konserterna på Cosmonova hösten 2015. För att ge låtarna en ny inramning har sångaren Nicklas Stenemo och keyboardisten Christian Berg samarbetat med tonsättaren Jonas Valfridsson, vars verk framförts av bland annat Tokyo Symphony Orchestra, Norrköpings symfoniorkester och Sinfonietta Riga. De har också tagit hjälp av kompositören Jukka Rintamäki, medlem i gruppen Silverbullit som gjort soundtracket till tv-spelen Battlefield 3 och Battlefield 4 och även skrivit musiken till ett stort antal scenkonstverk i USA och Europa.

– Vi vill inte att det ska låta som det brukar göra när rockband samarbetar med klassiska orkestrar, säger Nicklas Stenemo. Mardrömmen vore att det blev som när Metallica backades upp av en symfoniorkester som försökte spela lika högt som bandet och allt blev en enda röra. I vissa partier ska vi förstås ha stråkar men vi tänker inte använda orkestern maximalt bara för att vi kan det.

Kite har ofta hyllats för sitt visuella nytänkande. Tidigt i karriären skapade duon med små medel en upplevelse som band med större resurser inte kunde matcha. Den här gången är det visuella signerat konstnären och filmaren Andreas Nilsson, mest känd för sitt arbete med The Knife, 2Chainz feat Kanye West, MGMT, Röyksopp och Dizzy Rascal. Han har också gjort reklam som Volvos "Epic split" där Jean-Claude van Damme går ner i spagat mellan två lastbilar, av branschtidningen Resumé utsedd till den bästa svenska reklamfilmen någonsin.

– Andreas Nilsson har alltid en stark vision, säger Christian Berg. Vi vet inte hur den kommer att se ut den här gången men vi litar på honom.

Death metal-bandet Entombed ackompanjerade baletten "Unreal estate" på Operan i början av nollnolltalet. Kite blir det första popband som skapar en show speciellt för den 246 år gamla nationalscenen. De är nervösa.

– Jag skulle ljuga om jag sa att det är en fröjd att jobba med det här, säger Christian Berg. Det känns fruktansvärt. Tänk att man aldrig kan nöja sig, att man alltid måste ta det längre än sist.

– Operan har alltid varit en plats där nya uttryck har provats, testats, utvecklats – långt ifrån en bild många idag kanske har om våra konstformer, säger Kungliga Operans chef Birgitta Svendén. Kite är en duo där det visuella uttrycket spelar en avgörande roll, ett allkonstverk som ska utforska vår scen – just det som den är ämnad för.

Biljetterna släpps fredag 6 september klockan 10.00 via Operan.se

Kite Operan Kite Operan