Djup, plågad samtidsblues med gospelinslag låter inte som typisk samtida populärmusik, men för irländska Hozier var det precis de ingredienserna som placerade honom högst upp på listorna med monsterhitten Take Me To Church och det självbetitlade debutalbumet. Med den nya EP:n Nina Cried Power i bagaget kommer Hozier 26 november till Stockholm och Annexet.
Många var vi nog som föreställde oss en amerikan när vi först hörde den smått osannolika monsterhiten Take Me To Church 2013. Det var ju trots allt en djup, kraftfull röst som själfullt sjöng vad som bäst beskrivs som en ovanligt effektiv gospel. När det visade sig att det var en nästan två meter lång irländare vid namn Andrew Hozier-Byrne från staden Bray söder om Dublin som var upphovsman var förvåningen ett faktum. Men egentligen är det kanske inte så märklig; kärleken till musik vet inga gränser. Dessutom är Hozier son till en bluestrummis och uppfödd på en strikt diet av Muddy Water, John Lee Hooker, Motown och djupa, hemsökta röster som Ella Fitzgerald och Nina Simone. Lägger man till egna musikstudier, körsång och en massa pubspelningar är det inte längre lika svårt att förstå varför den säregna cocktail Hozier blandat funkar. Det är ömsom mörkt, ömsom hoppfullt och Hozier sjunger med en drabbande svärta.
Med en bra bit över 1 miljard strömningar vore det allt annat än en överdrift att kalla den självbetitlade debutskivan Hozier (2014) för en veritabel succé. Skivan toppade listor världen över och tog Hozier till de största av scener. Med en fot i djupt förankrad i den amerikanska musikhistorien och den andra på väg in i framtiden var det inte förvånande att Hozier i år bad Mavis Staples att sjunga med honom på nya låten Nina Cried Power från EP:n med samma namn. Det är effektivt som popmusik, utan att för ett ögonblick förlora kontakten med den där särskilda kraften som bara spirituell musik besitter. Nu har det blivit dags för Hozier att ta sin plågade, kraftfulla samtidsblues med sig för att hålla i en högtidsstund på Annexet den 26 november.