Trots att Justin Vernon och hans Bon Iver vägrar gå en spikrak väg och på senare år sökt sig allt längre bort från det konventionella fortsätter publiken att växa. Eller så är det just tack vare förmågan att vidareutveckla det musikaliska uttrycket och omdefiniera låtskrivarkonsten som uppslutningen kring Bon Iver visar ringa tecken på att avta. För vem vill inte gå hand i hand med ett vidöppet sinne? Vid deras senaste Stockholmsspelning 2018 fyllde Bon Iver Globen och sommaren 2019 drog de stora skaror till Mölleplatsen i Malmö.
Den 10 juni är det dags för Dalhalla, vars unika kalkbrottsinramning torde passa dessa mäktiga, undersköna och skeva ljudbyggen perfekt, för att inte tala om bandets visuellt hänförande scenshow. Det här blir en kväll utöver det vanliga – biljettsläpp onsdag 26 oktober klockan 10.00.
”Bon Iver only make classics”, skrev musiksajten Stereogum för några år sedan och med Wisconsin-bandets fyra album i lurarna är det svårt att resa invändningar mot det påståendet. Inledningsvis framstod Vernon som en personlig men ganska traditionell folkindieförvaltare vars främsta signum var intimiteten och den gripande falsettrösten. På de båda senaste albumen – 22, A Million (2016) och i, i (2019) – har han snarare närmat sig hypermoderna popdekonstruktörer á la Frank Ocean eller James Blake med musik som är experimentell men ändå tillgänglig, förvriden men aldrig annat än förtrollande, fullkomligt fri i tanken men hela tiden nära hjärtat. Musik som låter som en pånyttfödelse känns; både utmanande och djupt tillfredsställande.