När Michael Kiwanuka sjunger låter det som att döda hjältar försöker göra sig hörda från andra sidan graven. Som om Otis Reddings, Marvin Gayes och Curt Mayfields andar snackat ihop sig om att materialiseras i en och samma levande kropp för att ge oss en sista sång. Samma sak inträffar när Michael Kiwanuka spelar gitarr: Ekon av Jimi Hendrix och Terry Callier omfamnar lyssnaren. Men att älska döda hjältar är enkelt. Att imitera dem är svårt, men görbart. Att ta deras arv och slunga det rakt in i samtiden är en större utmaning. Och det är just detta konststycke som Michael Kiwanuka klarar av. För även om 70-talet, den gamla soulen med de stora rösterna och de brusiga vinylerna ständigt är närvarande så finns det i Kiwanukas musik en känsla av här och nu. Londonartisten Michael Kiwanuka – uppväxt av två ugandiska föräldrar – lyckas vara lika själfull som sina förebilder utan att för en sekund sluta vara angelägen.
Michael Kiwanuka slog igenom med debutalbumet ’Home Again’ (2012). Ett naturalistiskt, folksoul album som tar vid där Van Morrison, Bill Withers och Terry Callier lämnade oss på 70-talet. Skivan belönades med BBC:s ’Sound of 2012’-pris, sålde guld i USA och ledde till en turné med kompisen Adele. På uppföljaren ’Love & Hate’, där Kiwanuka arbetade med producenten Dangermouse, möter vi en trasigare och mer politisk artist som i ett symfoniskt soullandskap värdigt Isaac Hayes sjunger om ett Europa där toleransen förlorar mark. Nu är Kiwanuka återigen aktuell. Den medryckande singeln ’Money’ feat. Tom Misch är en discodoftande låt som tar sikte på dansgolvet och ett första smakprov från det kommande albumet. Missa inte den brittiska soulhjälten när han besöker Göta Lejon lördag 30 november.