Det har stått klart sedan länge: Jonathan Johansson besitter ett av Sveriges absolut mest angelägna artistskap. Efter 2020 års ’Scirocco’ – enligt många hans mest intrikata och modiga album så här långt – släppte han återigen in ljuset på den fantastiska ’Om Vi Får Leva’ 2022. Och där, på sitt sjunde album, fortsätter Skånes mest drömmande crooner att utforska den mänskliga existensen med sin framåtblickande R&B-pop.
Oräddhet är en bristvara i en samtid fylld av fuktiga fingrar i luften, men Jonathan Johansson verkar ha en helt egen kompass. En egen värld med lätta, atmosfäriska stämningslandskap och melankoliska samtidsbetraktelser. Att Johansson skulle bli en av svensk musiks stora förnyare stod klart redan på debutalbumet ’En hand i himlen’ från 2009 där vi hittar älskade sånger som ’Aldrig ensam’ och titelspåret. Och sedan dess har han infriat det löftet på skiva efter skiva. ’Klagomuren’ (2011), ’Ett språk för dom dömda’ (2013), ’Lebensraum!’ (2015), ’Love & Devotion’ (2016), ’Scirocco’ (2020) och nu senast ’Om vi får leva’ (2022) – alla lysande och unika i sin egen rätt. Ömsom lekfulla, ömsom uppriktiga. Ömsom utmanande, ömsom spontana. Jonathan Johansson är som ingen annan.