Det finns artister som behöver stora arrangemang och överdådiga produktioner för att fylla ett rum. Kristian Matsson är inte en av dem. Den vibrerande, energiska närvaron, den råa, korniga rösten och det vildsinta men precisa gitarrspelet är och förblir kärnan i hans artistskap.
På de två första, numera ikoniska albumen ”The Wild Hunt” och ”Shallow Grave” är det just dessa element som står i centrum – och det räckte mer än väl för att förvandla sångaren från Leksand till en av de mest älskade och respekterade rösterna inom indiefolk. Sedan dess har mycket hänt. Allt medan nya album släpptes började Matsson addera små lager av instrumentering, en utveckling som hörs tydligt på den drömskt melankoliska ”Dark Bird Is Home” från 2015, där han bland annat samarbetar med Mike Noyce från Bon Iver. Men det är först på det senaste albumet ”Henry St.” från 2023 som han för första gången spelar in med ett fullt band. Och även om några få puritaner gärna återupplivar berättelsen om Dylans ”svek” när han började spela elektriskt, hör alla som verkligen lyssnar att musiken fortfarande kretsar kring samma saker som alltid burit honom: de tyngdlösa melodierna, de undflyende men drabbande texterna, det otämjda gitarrspelet och en röst som lyckas låta både tidlös och absolut närvarande. Och det är i just liveformatet som dessa kvaliteter når sin fulla potential. När Matsson rastlöst rör sig över scenen, nästan som om musiken kokar över i honom, uppstår något som bäst beskrivs som magi.