8 Feb 2024

Slowdive [UK], Alvvays [CAN] & L’Impératrice [FR] – här är dagens släpp till Way Out West!

Den andra helgen i augusti kommer Way Out West precis som varje år att inta Slottsskogen i centrala Göteborg för en festival i dagarna tre. Hittills står det klart att Fred again.., The National, Pulp, PJ Harvey och många fler kommer att stå på scen, och nu har det blivit dags att släppa ut ytterligare fyra akter. I dag rör det sig om shoegazelegendarena Slowdive [UK], powerpopbandet Alvvays [CAN], franska spacedisco-sextetten L’Impératrice [FR] och genreöverskridande rapparen Tkay Maidza [ZW / AUS]

Den anmärkningsvärda renässansen som shoegaze-pionjärerna Slowdive upplevt de senaste åren är lika egendomlig som den är rimlig. Egendomlig för att det är ovanligt att ett relativt obskyrt band från 90-talet återvänder, större än någonsin, och vinner en helt ny generation av lyssnare. Rimlig för att det finns en evigt ungdomlig kvalité i det drömska, reverbdränkta oljudet som agerar fond till det alldeles särskilda samspelet mellan det tysta, melankoliska rösterna hos Neil Halstead och Rachel Goswell.

Distade gitarrer och perfekta melodier. Så har receptet för powerpop alltid sett ut. Men decennier har passerat sedan någon förfinade och förnyade genren med samma grace och genialitet som Alvvays. Den oersättliga balansen mellan det kontrollerade oljudet från de larmande gitarrerna och sångerskan och låtskrivaren Molly Rankins precisa historieberättande är lika harmonisk som den är oroande och med det tredje albumet ’Blue Rev’ lyckades det kanadensiska bandet träffa mitt i prick.

Det vilar något obestridligt franskt över L’impératrice och deras sofistikerade tolkning av space-disco och funk. Med en fot stadigt rotad i samtiden och den andra i 70-talet skapar den parisiska sextetten en fusion som är cool, psykedelisk men framför allt oemotståndligt svängig.

Efter att ägnat de senaste åren med att experimentera med alltifrån R&B, dansmusik, industri, reggae och trap på hennes EP-trilogi ’Last Year Was Weird’ så var tiden redo för att kanalisera allt detta lekfulla utforskande i ett album. Det albumet heter ’Sweet Justice’ (2023) och är precis så eklektiskt och ambitiöst som man kunde hoppats. Musiken är modig, fokuserad och mångbottnad och den Australiensk-Zimbabwiska artisten rör sig sömlöst över genregränserna.