Sara Parkman är folkmusikern som ifrågasatt och omfamnat traditioner så ogenerat och genomtänkt att hon skapat sig ett eget musikaliskt universum – och med det blivit den samtida svenska folkmusikens stora affischnamn. Efter tre hyllade soloalbum är det idag lika självklart att höra hennes musik pulsera ut över dimman i sommarnattens skogsrejv som det är att se henne framföra den live i folkkära tv-program.
När hennes senaste album ”Eros Agape Philia” gavs ut i oktober möttes det av översvallande recensioner. Nöjesguiden delade ut sitt allra högsta betyg och skrev: ”Det är folkligt, mystiskt, mäktigt och modernt.” Gaffa, som gav betyget fem av 6, skrev: ”En välbehövlig motvikt mot de som tror att folkmusiken hör hemma på ett hembygdsmuseum.”
Genom åren har Sara Parkman flerfaldigt prisats vid Folk- och Världsmusikgalan, tilldelats Dagens Nyheters Kulturpris och – som på Manifestgalan tidigare i år – utsetts till årets bästa liveakt.
Sara Parkmans tredje album ”Vesper” är en skiva att inte bli riktigt klok på. Och det är menat som beröm. (...) Det bågnar av körer, svepande syntklanger, folklåtar, episk pop, psalmer, klimatgrubbel. Det är brokigt, mäktigt
Sara Parkman är en urkraft. En enveten jäkel som kärleksfullt men bestämt tagit folkmusiken och dess kultur i kragen, ruskat om, vänt upp och ned och ifrågasatt och utmanat och kastat den på samtidens rätt skitiga matta. Men som också vågar vara skör, ledsen och liten. Det är så stor konst skapas.
Vesper är en politisk fackla. Mot kapitalism, konsumtion och miljöförstöring. Om andlighet och eufori. Av den politiska potentialen i folket och vad religion gör med människor. Vesper är på många sätt helt genial. När sista stråken tystnar är jag helt golvad
Fredrika Eriksson
12.92mb
Fredrika Eriksson
6.57mb
Agent
073-314 82 03