B9Sjkj4A B9Sjkj4A

THE JESUS AND MARY CHAIN

Mån 29 Nov Cirkus Stockholm

The Jesus and Mary Chain

Tis 30 Nov Pustervik Göteborg

The Jesus and Mary Chain

The Jesus & Mary Chains inplanerade konserter i Stockholm och Göteborg kommer att skjutas upp till i höst. Konserten på Cirkus i Stockholm flyttas till 29 november 2021, och spelningen på Pustervik flyttas till 30 november 2021. Köpta biljetter gäller för de nya datumen. Kontakta respektive biljettåterförsäljare vid eventuella biljettfrågor.

Debuten Psychocandy från 1985 må ha varit mer uppseendeväckande i all sin rundgångsringande bångstyrighet, men uppföljaren Darklands två år senare kan nog ses som själva essensen av The Jesus and Mary Chain. En lika delar mörk, honungssöt och läderdraperad jangle-pop med tentakler till The Velvet Underground, Suicide och Joy Division. I stället för Bobby Gillespie-trakterade trummor används trummaskin, vilket bara bidrar till att renodla soundet som blir kristallklart och krispigt. När det begav sig var Darklands en omdiskuterad skiva men i dag råder det ingen tvekan om att det är ett av bandets och hela åttiotalets centralverk med odödliga alster som Happy When It Rains, April Skies, Cherry Came Too, Nine Million Rainy Days och titelspåret. Räkna med en perfekt avvägd balans av coolness och svärta när The Jesus and Mary Chain 15 februari framför Darklands i dess helhet på Cirkus i Stockholm och 16 februari gör samma sak på Pustervik i Göteborg.

Med sin första, Creation Records-utgivna och kakofoniska singel Upside Down från 1984 brakade de misantropiska arbetarklassbröderna Jim och William Reid från East Kilbride strax söder om Glasgow in i ett musikklimat kännetecknat av mestadels superslick synth- och radiopop. Det var en av de låtar som gjorde det möjligt för indierocken att äntra en ny kompromisslös fas och den banade även väg för amerikanska själsfränder i stil med Sonic Youth och Dinosaur Jr. Efter sex album och många år av ansträngd relation mellan Jim och William splittrades The Jesus and Mary Chain 1999. Åtta år senare återförenades bandet för ett gig på Coachella (där Scarlett Johansson gjorde dem sällskap på scen i Lost In Translation-bekanta låten Just Like Honey) och är sedan dess åter aktivt – för två år sedan kom Damage and Joy, deras första studioalbum på nitton år.