När prestigefyllda publikationer som Pitchfork, Uncut, Guardian och NPR skulle sammanfatta musikåret 2019 så var de alla eniga: Weyes Blood ’Titanic Rising’ var en av årets allra bästa och viktigaste skivor. Tankfullt, orkestralt och intrikat lyckades Weyes Blood skildra en kommande apokalyps med ett lugn som både skrämde och tröstade. Artisten själv har beskrivit sin musik som ”Bob Seger möter Enya” och kanske syftar hon då på det unika sätt hon lyckas balansera det kosmiska med det oemotståndliga melodiska.
Den 30 januari återvänder Weyes Blood till Sverige för en konsert på Berns i Stockholm. Biljettsläpp fredag 16 september klockan 10.00 via Luger.se.
Även om det var med ’Titanic Rising’ som Weyes Blood fick stora genombrott var hon vid tillfället allt annat än en debutant. Gitarr har hon spelat ändå sedan åtta års ålder och det sena 2000-talet spenderade hon i den underjordiska noise-scenen innan hon släppte solodebuten ’The Outside Room’ 2011. Sedan dess har det blivit ytterligare två album, inte minst den fantastiska ’Front Row Seat to Earth’ från 2016 och nu har tiden kommit för det nya efterlängtade albumet ’And in the Darkness, Hearts Aglow’ som släpps den 18 november. Ett album där den enigmatiska Weyes Blood finner sig själv leta strategier för att leva i undergången snarare än att frukta den.